jueves, 8 de enero de 2015

!vamos a comer!

Laat ons eten!

Misschien denk je, gevoed door sommige foto's van dit blog, dat we niets anders doen dan eten. Nou, ik kan je verzekeren: je hebt meer dan gelijk! Het is tenslotte een gewichtig onderdeel van ons broodnodige integratieproces - bij deze omgedoopt/verbasterd tot 'eetgraagproces'.

Natuurlijk zijn we doorgaans uitermate verantwoord bezig met onze 'ochtendcitroenspoelinkjes', 'groene-smoothie-ontbijtjes', koolhydraatarme lunches, eenvoudige doch voedzame avondmaaltijden en 'twee-liter-per-daghydratatie', maar juist dankzij dit uitgekiende dieet kunnen we ons zo nu en dan te buiten gaan aan alle heerlijkheden die de de Spaanse keuken te bieden heeft. En dat doen we vol overgave.

Zo eten we op nieuwjaarsdag een 'embutido': sobrasada. Dat ziet er zo uit:
 

Maar wat is het precies? Ik vraag het aan de 'camarero'. Deze vertelt me dat het gemaakt is van varkensvlees en kruiden: een soort gemalen salami. Hij kijkt er trots bij en wijst in de richting van de 'nevera' waar de sobrasada in worstvorm te bewonderen is. Dat ziet er zo uit: 
Overigens: het stadje Benissa staat bekend om zijn embutidos. Ze worden beschouwd als de besten van de comarca Marina Alta.

Om eerlijk te zijn, krijg ik liever dit voorgeschoteld:




Na een maaltijd is er altijd koffie. En bij de koffie is er (bijna) altijd iets zoets:

Over zoet gesproken: ik raak er niet op 'uitgefotografeerd'. Al jaren maak ik foto's van koek, snoep en taart (waar ter wereld ook ;-). Vooral etalages hebben mijn voorkeur. Ook hier en nu schiet ik plaatjes. Voor m'n zoete verzameling.







Ik wist dat mij in januari een zoete verplichting stond te wachten: el roscón de Reyes oftewel de ring van de Koningen. Op 6 januari 'moet' je hem eten om Driekoningen te vieren. Ik heb er 'por supuesto' eentje gekocht. Met room! Hij smaakte naar meer.
In de ring zitten twee zaken verstopt: een boon en een 'muntje' (meestal met een afbeelding van wat kinderen op dat moment aanspreekt en dat is nu: Peppa, el cerdito. Sepp, mijn 'oudneefje' (?), heeft hem ook al ontdekt ...). 
met Peppa!

Wie de boon vindt is de pineut: die moet het koningsbrood betalen; wie het andere vindt, mag de, bijgeleverde,  gouden kroon dragen en is de hele dag de baas.
Ik vond Peppa. Die kroon kon me natuurlijk gestolen worden. Zó kinderachtig ben ik niet. Maar het laatste stuk, dat was voor mij ....























1 comentario: